Kijevo laivų gamykla


Ar prisimenate gamyklą, matytą nuo apleisto ir griovimui ruošiamo tilto viršaus, pirmos kelionės į Kijevą metu? Tai va, joje neseniai pavyko ne tik pasivaikščioti, bet ir palaipioti konstrukcijomis, kranais, pora kartų su apsauga pabendrauti ir net užšalusios įlankos ledu pasivaikščioti. Bet žodžiais įspūdžių neperteiksi, o gal ir nereikia. Palikime ilgus pasakojimus asmeniniems pokalbiams prie arbatos ir grįžkime prie įprasto dokumentinio stiliaus.

Apie gamyklą daug nerašysiu – pirmiausiai, todėl kad tolstant nuo Lietuvos ir Vilniaus susidomėjimas objektų istorija mažėja geometrine progresija. Taipogi, užduoties nepalengvina ir medžiagos buvimas vien ukrainiečių kalba. Skaityti ją – procesas ilgas ir varginantis.

Bet pagrindinius akcentus aš vis dėl to paminėsiu – gamykla Ленінська кузня, lietuviškai – Lenino kalvė, buvo įkurta 1862 metais ir per savo gyvavimo istoriją pakeitė nemažai pavadinimų, nuo „Donatas, Lipkovskis ir K“ iki „Pietrusio mašinų gamykla“. 1928 metais gamykla pradėjo laivų gamybą, ir per savo istoriją jų pagamino virš tūkstančio. Sovietmečiu gamyklai buvo skiriamas ypač didelis dėmesys – nesibaigiantis plėtimo ir modernizacijos procesas ją pavertė viena didžiausių Kijevo laivų gamyklų.

Dabar gamykla beveik išmirusi – statybos darbai nebevyksta, remonto – vos vos rusena. Gamyklos vadovybės planai – neaiškūs, kaip ir visos gamyklos ateities perspektyvos.

Nuotraukos

Įėjimas į teritoriją – nuo jau pažįstamo tilto pusės

Rybalskij tiltas

Taip taip, įlipome per palūžusią tvorą. Vėliau išsiaiškinom, kad to daryti nereikėjo – už poros žingsnių, prie pat pagrindinių vartų, rakinamų aklinai, tvoroje buvo palikta skylė, skirta tik gamyklos darbuotojams, – kaip mus vėliau informavo piktai nusiteikę gamyklos darbuotojai, pamatę mus besibastančius po pusiau apleistą teritoriją.

Šokimo per tvorą momentas

Šokimas per tvorą

Įlipus į visų prieš akis atsiveria nykoka industrinė panorama. Gyvybės čia nėra, – nei vieno žmogaus. Daryk ką nori – degint laužus, laipiok kranais – visiems vienodai šviečia.

Industrinė panorama

Industrinė panorama

Teritorija pilna konstrukcijų greta statomoms estakadoms

Konstrukcijos estakadoms

Apleistas šiukšlynas – taip galima apibūdinti teritoriją

Gamyklos teritorija

Praėjimas tarp cecho ir armatūrų

Gamyklos teritorija

Praėjus pagrindinį cechą prieš akis netikėtai išdygsta taisomo laivo kontūrai. O gal net ardomo – ką čia besupaisysi.

Laivo kontūrai

Laivas ir keltuvas

Iš arčiau

Taisomas laivas

Ant laivo borto jau spėjo pasidarbuoti grafitiorai

Laivas iš arčiau

Priėjus iš arčiau jį galima apžiūrėti iš apačios. Gaila, kad tik iš apačios, bet ką padarysi – sunkūs laiptai/trapas (nežinau kaip vadinasi) nustumti kelis metrus į šoną. Tiesa, visai neseniai į jį dar buvo galima įlipti – matyt kad gamyklos vadovybė bent kažkokių veiksmų dar imasi. Ir gerai kad imasi – jei pas tave teritorijoje vedžiojami apleistų vietų mėgėjai – gal jau tikrai laikas susiimti?

Laivas iš šono

Laivas iš apačios

Laivo pavadinimo – ФРЕГАТ – nekurias raides jau spėjo išėsti laikas

Pavadinimas

Laivo kilis stovi ant tokio laikiklio

Laikiklis dugnui

Prie laivo – pilna pusiau apleistos įrangos, pageltusios nuo laiko, greičiausiai nenaudojamos bent kelis metus.

Įranga

Įranga

Kažkokia skydinė, prie cecho

Skydinės

Prie pagrindinio korpuso, greta vieno iš kranų, stovi dar vienas laivas – vaiduoklis, neaišku, ar taisomas ar jau demontuojamas metalo laužui. Greičiausiai paskutinis varijantas.

Ardomas laivas

Ardomas laivas

Ant laivo denio nesunku užsilipti statybiniais pastoliais. Denyje ir laivo viduje – absoliuti nykuma.

Denis

Laivo denis

Mechanizmų liekanos statybinių kranų fone

Mechanizmų liekanos

Ertmės inkarų grandinėms

Mechanizmų liekanos

Keltuvų variklių likučiai

Mechanizmų liekanos

Hidraulinio keltuvo valdymo pultas

Skydinė

Nuo denio galima apžvelgti dalį gamyklos teritorijos. Nepanašu, kad ją kažkas naudoja.

Vienas iš kranų ir Рыбальский tiltas

Rybalskij tiltas

Sukrautos konstrukcijos ir dar vienas kranas

Konstrukcijos ir kranas

O į ФРЕГАТ pusę – teritorijos pažiba, didžiulis kranas, savo aukščiu ryškiai išsiskiriantis iš kitų objektų ne tik gamykloje, bet ir visame pusiasalyje.

Didelis kranas – netelpa į kadrą

Didysis kranas

Prieš lipdami į kraną pasivaikščiojome laivo viduje. Jame – visiškai tuščia.

Laivo viduje

Laivo viduje

Žemiausias triumas

Laivo viduje

Arba taip

Laivo viduje

Borto konstrukcija

Borto konstrukcija

Antras triumo aukštas

Antras aukštas

Geriausias teritorijos akcentas – didžiulis kranas, į kurio viršų nesudėtinga užsilipti. Laipteliais nesunku pasiekti pirmąją platformą, savo aukščiu prilygstančią keliaaukščiam cecho pastatui. Joje – valdymo kabina ir daug keltuvų įrangos, bet mus čia domino tik vaizdas.

Laiptinė nuo pirmosios platformos

Viršutinė platforma

Keltuvo variklių skyrius

Keltuvo varikliai

Ardomas laivas, kuriame ką tik buvome

Į ardomo laivo pusę

Žemesnis kranas ir Рыбальский tiltas

Tiltas nuo platformos

Laipteliais galima užlipti į antrąją platformą, esančią šiek tiek aukščiau. Joje – keltuvo tvirtinimo konstrukcijos.

Laipteliai į antrąją platformą

Laipteliai į antrą platformą

Keltuvo tvirtinimo konstrukcijos

Keltuvo laikymo konstrukcija

Šiek tiek kitu kampu

Konstrukcijos

Iš viršaus panorama – šiek tiek geresnė

Tiltas

Žiūrint link ФРЕГАТ’o

Konstrukcijos estakadoms

Iš antros platformos galima užlipti dar aukščiau – kopetėlės veda link keltuvo viršuje įrengtos techninio aptarnavimo aikštelės. Mums ji – apžvalgos aikštelė.

Kopetėlės į viršų

Kopetelės link aikštelės

Nors viršuje ir nejauku, bent jau krano viršus nesiūbuoja. Ant kitų, mažesnių kranų, viršus laisvai vaikšto į visas puses, nuo didesnio vėjo gūsio, kas tikrai neprideda komforto. O čia – saugu. Vaizdas nuo viršaus – vertas dėmesio. Tiesa, jį šiek tiek sugadino rūkas ir apsiniaukęs dangus.

Troso ritė viršuje

Keltuvo viršus

Vaizdas nuo krano

Nuo krano

Pusiasalis

Pusiasalis

Gamyklos teritorija

Gamyklos teritorija

Kolega

Kolega

Atsistojus

Kolega

O va į pagrindinį cechą nepatekome, nors ir planavome – atvykę gamyklos darbuotojai, per savo bendrabučio langus pamatę mus, besibastančius teritorijoje, be didesnių ceremonijų išprašė mūsų kompaniją lauk, laidydami keiksmažodžius ir gąsdindami milicija. Ir nors milicijai ir taip darbo netrūksta (Maidanas ir tie visi konfliktai), nutarėme nekelti bangų ir ramiai pasišalinti – per skylę tvoroje, skirtą gamyklos darbuotojams.

Išvados

Turiningai praleista popietė gryname ore ir gerame objekte. Šiek tiek gaila, kad nepavyko pasivaikščioti ceche – jame buvo saugomi keli gražūs laivai. Tiesiog sėkmė tądien nebuvo mūsų pusėje – patekti ten nebuvo sudėtinga. Bet man ši vieta vistiek patiko. Iki kitų kartų!

Socialiniai tinklai:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *