Šiandien pakalbėsime apie pastatą, pelnytai laikomą vienu iš Naujininkų simbolių - Vilniaus taksi parką, pastatytą 1974-tais metais Pelėsos gatvėje, prie pat geležinkelio bėgių. Šis didžiulis kompleksas, matomas praktiškai iš visų Naujininkų, kadaise aptarnaudavo Vilnių ir Vilniaus rajoną, atlikdamas vilniečiams ir miesto svečiams svarbią funkciją, sujungdamas į vieningą ir darnų kolektyvą daugiau nei pusantro tūkstančio darbuotojų.
8 aukštų didžiuliame komplekse buvo laikomi ne tik automobiliai (kurių stovėjimo aikštelėse tilpdavo virš 500), bet ir taksi parko administracija, užėmusi dalį administracinės paskirties patalpų. Pirmuose dviejuose komplekso aukštuose buvo įsikūrusios remonto dirbtuvės, prižiūrinčios taksi parko automobilius. Automobiliai buvo nuolat modernizuojami - senos "Pobiedos" ir "Moskvič 401", sovietmečiui artėjant į pabaigą, buvo pakeistos į modernias Volgas. Jų Vilniaus taksi parko pastate tilpdavo kiek daugiau nei 500. Į kitus pastato aukštus mašinos įvažiuodavo dviaukščiu ovalo formos serpantinu, kylančiu iki pat kupolo, pastato viršuje. Šis serpantinas ir dabar išliko pati įdomiausia pastato vieta, traukiančia miesto tyrinėtojus, fotografus bei neformalias ekskursijas.
Taksi parkas sovietmečiu
Po nepriklausomybės paskelbimo prasidėjo privatizacija, kuri pastatą palietė ne iš teigiamos pusės - atsirado daugybė savininkų, niekaip nepasidalinančių, kam reikėtų tvarkyti jau lašantį stogą ir gendančias komunikacijas. Nors šiuo metu taksi parke yra įsikūrę daugiau nei 40 įmonių - automobilių plovykla, remonto dirbtuvės, stovėjimo aikštelės, parduotuvės ir dažasvydis, pinigų pastato tvarkymui nei vienas iš savininkų artimiausiu metu skirti neplanuoja.
Taksi parkas nuo degalinės pusės
Pradėkime nuo požemių. Po pastatu yra išsikerojęs ilgas inžinerinių tunelių tinklas, dabar dalinai užverstas šiukšlėmis, užpiltas vandeniu ir mazutu. Turėjome progą ten apsilankyti.
Tunelis po taksi parku
Dalis koridorių - sausi
Dalyje - purvinas vanduo ir sudėti plytgaliai žmogui nesušlapti kojų
Purviniausi tuneliai - užpilti juodos spalvos neaiškia medžiaga
Suverstos padangos
Tunelio prieigose tarp šiukšlių galima pamatyti įdomių dalykų
Sudaužytas kasos aparatas
Pakilkime aukščiau. Pirmame aukšte - dalinai naudojamos patalpos, kuriose dar gyvena sovietinė dvasia - autentiški jungikliai ir užrašai.
Laiptinė
Gatvės meno elementai, joje
Pirmas aukštas
Koridorius, juosiantis serpantiną
Čia - remontuojami automobiliai
Įvažiavimas į serpantiną
Didžiulis serpantinas, sujungiantis visus pastato aukštus - pati įdomiausia pastato vieta. Į šonus nuo jo šakojasi patalpos - buvusios stovėjimo aikštelės.
Serpantinas
Įdomus pastebėjimas - mašinos važiuodavo per kas antrą aukštą
Tai leisdavo užvažiuoti į viršų vienu metu dviems automobiliams, nesudarant kamščių
Bortelis
Fotografuojantis kolega
Iš viršaus
Iš serpantino galima išlipti ant stogo
Stogas - štai toks
Nuo čia atsiveria puiki Naujininkų ir miesto centro panorama. Tiesa, fotografavimo sąlygos galėjo būti ir geresnės. Bet argi pasirinksi laiką?
Į geležinkelio stoties pusę
Stotis iš arčiau
Autolaužynas
Į kitą pusę - Naujininkų daugiabučiai
Tiltas per geležinkelį
Ant stogo serpantiną dengia nedidelis kupolas
Per langelius galima pažvelgti į serpantiną iš viršaus
Ant kupolo - bokštelis ryšio antenoms
Ir nedidelė liftinė
Naktį - daug gražesni vaizdai
Stotis iš arčiau
Geležinkelio bėgiai
Švitrigailos gatvės viadukas
Ardomi automobiliai
Išvados
Vieta tikrai verta dėmesio. Atmosfera - autentiška ir grėsminga, serpantinas - įspūdingas, vaizdas nuo viršaus - tikrai vertas dėmesio. Ačiū kolegai už kompaniją ir iki kitų kartų!