Mažino linija - fortas "B"


Dabar, kai jau susipažinome su Mažino linija, galime pereiti prie atskirų šios linijos gynybos elementų. Gynyba, jei gerai prisimenate, rėmėsi 142-jų fortų pagrindu, išmėtytų palei visą sieną su Vokietija - pavojingiausiame ruože. Dalis šių fortų dabar naudojama - kaip muziejai, sandėliai, kariniai objektai, tačiau, didžioji dalis jų niekam neįdomi. Objektas, kurį apžiūrėsime šiandien, bus iš geriau išsilaikiusių - su pabūklų liekanomis bei sveikais bokštelių iškėlimo mechanizmais blokuose, užbaigtas statyti 1935-tais.

Pats fortas "B" (pilną pavadinimą siūlau susirasti patiems) nebuvo iš didesnių - jį tesudarė vos 8 blokai, iš kurių kovai buvo pritaikyti 6, plius vienas įėjimo ir vienas apžvalgos. Dėl lėšų ekonomijos (visa komplekso kaina - virš 60 mln frankų), per įėjimo bloką atkeliaudavo ir kroviniai - maistas, įranga, amunicija, dyzelinis kuras bei vanduo. Visi forto elementai buvo sujungti į vieną sistemą požeminiais tuneliais, kuriais, 30-ties metrų gylyje po žeme, į blokus išvežiodavo maistą bei amuniciją elektriniai traukiniai. Tai buvo nedidelis miestelis po žeme - su poilsio kambariais, operacinėmis bei netgi stomatologijos kabinetu.

Prieš pradedant virtualų pasivaikščiojimą forto patalpose, nusprendžiau sudaryti planą. Kaip matome, nors ir ne pats didžiausias fortas (čia tarnavo tik 600 žmonių), bet tikrai yra kur pasivaikščioti. Per visą forto ilgį einančio tunelio ilgis - beveik kilometras, sumuojant visas požemines atšakas gaunasi netoli 3 km tunelių. Visų atšakų pabaigose - gynybos blokai, su amunicijos saugyklomis bei liftais į viršų, prie kovinių pozicijų.

Nedidelis planas

Kelionę pradėsime nuo pagrindinio įėjimo, nors į fortą patekome ne per jį - civilinė valdžia bei kariškiai gerai izoliavo fortą nuo pašalinių. Didžioji dalis įėjimų, ventiliacijos šachtų bei ambrazūrų - uždaryta aklinai, užversta žemėmis arba betono blokais. Bendrai, paieškų nepalengvino ir išvešėjusi Prancūzijos gamta - visus fortus tankiai apaugo kažkokie bjaurūs spygliuoti krūmai. Beieškant įėjimo ir besibraunant per juos, buvo nesunku užsirauti ir ant karo laikų spygliuotos vielos.

Štai toks įėjimo tunelis

Kairėje - bėgiai vagonetėms, dešinėje - laiptai kareiviams

Didžiulė įėjimo bloko ventiliacijos sistema

Tiesiog įvertinkite gabaritus

Variklis iš arčiau

Toliau prasideda tuneliai su geležinkeliu

Tokie išsišakojimai veda į visus didesnius kovinius blokus

Mums jau matyti dyzeliniai generatoriai

Iš principo, šioje dalyje nebus kažko labai nematyto

Įdomiausia dalis - forto koviniai blokai

Čia jie didesni, po kiekvienu iš jų yra daug amunicijos saugojimo patalpų

Dar viena

Viršuje - speciali bėgių sistema amunicijai gabenti

Tokie bėgiai čia įrengti visur

Jiems buvo pritaikyti ir liftai

Užsukime į B4 bloką - vieną didžiausių forte

Pakilus į viršų - kovinė dalis

Iš karto pasitinka sveikutėlė lifto šachta

Didelis blokas - daug oro filtrų

Lifto variklis ir pagalbiniai mechanizmai, greta

Aukštu aukščiau buvo įrengtos 75mm haubicos

Prie jų - autentiški užrašai

Čia haubicų nėra, tačiau, vėliau jų radome beveik nenuardytų

Kol kas gi čia liko tik gilzių nuleidimo žemyn konvejeris

Nuo jo gilzės patenka ant jau matytos spiralės

Geriausia, ką čia galima pamatyti - beveik sveiki bokštelių iškėlimo mechanizmai, įrengti per du aukštus, apraizgyti kopetėlėmis bei laidais. Didžioji dalis rankenų ir mechanizmų juda iki šiol, nepaisant to, kad mechanizmams jau virš 80 metų - prancūzų karo pramonė verta pagarbos.

Štai čia - vienas didesnių

Atkreipkite dėmesį - net laidai savo vietoje

Kėlimo mechanizmo atrama gale - aukštesnė už žmogų

Visi mechanizmai sutepti ir puikiai juda

Galima pakilti aukščiau

Bokštelyje - 2 vamzdžių minosvaidis (po 2 atatrankos slopinimo vamzdžius virš kiekvieno)

Iš čia nuotraukų bus nedaug

Jei kas nežinote, fotkinimas tokiuose bokšteliuose - vargas ir kančia. Nei štatyvą yra kur pastatyti/atremti, nei kampo platumo užtenka. O kur dar labai siauras įlindimo į bokštelį liukas bei pastovi drėgmė.

Štai pabandyk pralįst per tokią skylę su foto kuprine

Ypač kai apačioje nėra kur atsistoti - perdangos išpuvo kiaurai

Besileidžiant iš kažkurio bokštelio iš rankų išslydo ir 8 metrus žemyn nugarmėjo mano 22k lumenų prožektorius - nepakeičiamas pagalbininkas didelėse erdvėse. Atrodo, vos neseniai pirkausi (prieš metus), o kinai suspėjo dvigubai padidinti modelio stiprumą. Su tokiais tempais iki lightsaber'ių trūksta nedaug.

Šis pakėlimo mechanizmas mažesnis - kulkosvaidžio

Rankenis bokštelio iškėlimas - viskas veikia iki šiol

Laipteliai į antrą mechanizmo aukštą

Atkreipkite dėmesį - medinės perdangos

Iš čia galima užlipti dar aukštyn, į patį bokštelį

Bokštelis iš apačios

O taip atrodo dvivamzdžio kulkosvaidžio mechanizmas

Kitas vamzdis buvo čia

Čia buvo dar vienas dvigubas kulkosvaidis

Nors mechanizmas apsinešęs suodžiais, bet laidai sveiki

Bokštelio viduje - daugiau įrangos

Per čia būdavo paduodami šoviniai

Visur visokie laidai, rankenėlės...

Operatoriaus kėdė ir taikymo rankena

Į tolimus, mažesnius kovinius blokus veda siauresni tuneliai

Juose vagonečių galima surasti ir daugiau

Vietomis - užrašai

Čia - didelės, bet tuščios kareivinės

Prie jų - prausyklos

Sandėliukai

Daugiau techninės įrangos

Šis bokštelis - iškeliamos dvivamzdės haubicos

Bokštelio viduje

Per šiuodu mechanizmus į bokštelį būdavo paduodama amunicija

Už vamzdžio matosi žaliuojanti gamta

Šiam kartui tiek.

Socialiniai tinklai:

Daugiau straipsnių

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *