Kas sekate projekto Facebooką žinote, kad praeitą savaitę grįžau iš dar vienos didelės kelionės į vakarų Europą, kuri buvo suplanuota gana spontaniškai. Ji prasidėjo nuo to, kad vieną dieną man parašė kolega Devoveris iš Kijevo ir pasiūlė kartu pakeliauti į Belgiją bei liniją Mažino. Nors Belgijoje ir linijoje Mažino esu ne kartą buvęs, sutikau, kelionę papildęs dar keliomis naujomis vietomis, į kurias tada nespėjome nuvažiuoti. Viena iš tokių vietų bus šis Mažino linijos fortas, kurį dėl paprastumo pavadinkime tiesiog fortu "R".
Neslėpsiu - fortas "R" tarp vakarų Europos digerių yra tokia popsūcha, iš dalies dėl to, kad į jį labai paprasta patekti. Dėl lankytojų gausos jame nerasi tokio išsilaikymo, kaip forte "M", kuriame matėme muziejiškai išsilaikiusias 75mm haubicas, didžioji dalis forto - padengta storu pelenų sluoksniu. Kodėl vis dėlto nusprendžiau jį aplankyti? Dėl poros priežasčių - šis fortas kartu su jau minėtu fortu "M" dalinasi didžiausio apleisto Mažino linijos forto vietą - nusileisdamas kovinių blokų skaičiumi, bet lenkdamas pagal požeminių tunelių ilgį, iš kurių vien pagrindinis, kertantis fortą tunelis, už matytą forte "M" buvo du kartus ilgesnis.
Mažino linijos fortas "R" - planas
Be to, kompleksą po karo panaudojo iš pradžių NATO, vėliau - prancūzų kariuomenės vadavietei, dėl ko, forto įranga buvo atnaujinta, patalpos - perplanuotos. Kariškiams netgi prireikė prakasti tunelį iki greta esančio pagalbinio bunkeriuko, taip dar labiau išplečiant vidinę erdvę. Internete nemažai nuotraukų, kaip šis modernizuotas bunkeris atrodė prieš galutinį išplėšimą, kas leis mums sugretinti nuotraukas - kaip buvo tada ir kaip yra dabar.
Taigi, ką mes turime - 9 kovinius blokus, atskirus įėjimus amunicijai bei personalui. Dėl vietovės specifikos koviniai blokai buvo įrengti atokiau, dėl ko, norint pereiti visą kompleksą, reikia gerai pasivaikščioti po žeme. Bevaikštant tamsiais tuneliais (neslėpsiu, dėl pajuodusių sienų tai buvo viena slogiausių vietų po žeme, kurias teko lankyti) stebiesi dėl didžiulių atstumų - didesnius buvau matęs nebent gigantiškame Regenwurmlager, nors ten beliko tik plikos sienos, o čia - hermetinės durys, generatoriai, bėgiai, vagonetės, užrašai.
Kadangi teritorija teoriškai priklauso kariškiams, mašiną nusprendėme palikti nuošaliau, prie netoliese esančios baterijos, paverstos muziejumi. Asmeniškai aš visada būnu linkęs apsidrausti ir geriau kilometrą-kitą pasivaikščioti gryname ore, nei paskui turėti problemų. Be visa ko, šios baterijos apžiūra mums leis geriau suprasti, kaip kažkada atrodė visi Mažino linijos gynybiniai blokai, iki juos pasiglemžė negailestingi Prancūzijos spygliuoti krūmai.
Štai taip atrodo ši baterija
Matosi įėjimas
Prie jo paprastai prieiti nepavyks - kelią pastoja griovys su pakeliamu tilteliu
Baterija buvo ginkluota dviems suporuotais JM Reibel kulkosvaidžiais, kurie galėjo būti pakeisti 47mm prieštankiniais pabūklais, dviems paprastais kulkosvaidžiais bei dviems šarvuotais kupolais GFM (Guetteur et Fusil-Mitrailleur - žvalgo bei lengvojo šaulio), apie kuriuos vertėtų pasakyti kelis žodžius.
Dabar šie kupolai - vieni dažniausiai sutinkamų gynybinių elementų Mažino linijoje
Jie yra visur - bent po pora jų turėjo kiekvienas gynybinis blokas
Kartais jie taip apaugę krūmais, kad jų nepastebėsi nepriėjęs
Tokiuose šarvuotuose kupoluose paprastai būdavo įrengtas apžvalgos periskopas, kelios vietos lengvais kulkosvaidžiais arba rankiniais ginklais ginkluotiems kareiviams, keturios ambrazūros į visas puses bei mechanizmas pakelti į viršų amuniciją.
Ambrazūra
Bet grįžkime prie forto "R" bei NATO vadavietės
Prie jos neprieisi nekirtęs draudžiančių ženklų bei įspėjamųjų užrašų perimetrą
Miškas pilnas visokių gelžbetoninių statinių
Čia, matomai, buvo laikomi sarginiai šunys
Ir štai, pagaliau, ilgai lauktas vaizdas - pagrindinis įvažiavimas į vidų
Įvertinkite gabaritus - galėtų įvažiuoti sunkvežimis
Neįprastai atrodo - vijokliai per įėjimo betoną stiebiasi į viršų
Praviros hermetinės durys kviečia užeiti
Prieigą saugančios kulkosvaidžių ambrazūros
Prasideda jau matyti tuneliai - iš pradžių dideli, magistraliniai, kuriais ant bėgių važinėjo elektriniai traukiniai, po forto blokus vežioję maistą bei amuniciją. Skirtumas tik tame, kad čia visa įranga buvo kapitaliai atnaujinta įrengiant kariuomenės bunkerį, 80-tais.
O taip - vaizdai labai panašūs
Tik tiek, kad viskas labiau nuniokota, nei kituose lankytuose fortuose
Čia metalistai degino kabelius - viską dengia storas pelenų sluoksnis
Vietomis nesimato net sienų spalvos
Tačiau, šioje dalyje galima surasti elektrinį krautuvą
Va jis, visame gražume
Didžiules sekcijas skiriančias hermetines duris
Bei daug išdegusių laidų, čiužinių bei lovų
Giliau suradome keturis didžiulius, pokariu atnaujintus generatorius
Pagal planą dirbti turėjo tik du iš jų, likę du buvo palikti rezervui
Jau truputį paardyta
Ventiliacijos įranga, greta
Kaip ir kituose fortuose, čia yra patalpa, užstatyta vandens cisternomis
Ir degalų cisterna, su indikatoriumi
Kas liko iš skydinės
2003-iais ji atrodė taip (http://www.subbrit.org.uk nuotr.)
Dabar - liko ne per daugiausiai
Dar daugiau įrangos
Telefono būdelė
Per visą bunkerio ilgį veda toks didelis koridorius
Apvalūs ventiliacijos vamzdžiai čia atsirado po renovacijos
NATO, o vėliau - prancūzų kariuomenės vadavietė buvo įrengta forto kareivinėse, arsenale bei techninėse patalpose. Dėl to, šios patalpos yra stipriai perdarytos, perstatytos, pravesti nauji laidai ir nauja įranga.
Štai taip atrodo patalpos
Jas jungia siauri koridoriai
Kartais jie būna keistos ir niekur nematytos formos
Kartais juose būna sustatytos lentynos
Čia buvo operatorinė arba komandinis punktas
2003-iais jis atrodė taip (http://www.subbrit.org.uk nuotr.)
Schemoje - bunkerio struktūra (http://www.subbrit.org.uk nuotr.)
Kas dar išliko? Išliko konferencijų salė
Išliko ventiliacijos įrangos likučiai
Išliko kažkokia įranga, kurios paskirties nežinau
Kas žinote kas tai - rašykite komentaruose
Kažkas susiję su ventiliacija
Koridorius link kovinių blokų
Paskutinė traukinių stotis
Įdomus momentas - vadavietės nenaudojo kovinės forto dalies. Dėl to, kariškiai ją uždarė ir užkonservavo, prieš tai į ją sustūmę visas nereikalingas vagonetes bei panašią įrangą. Dabar tų vagonečių čia begalė - visuose tuneliuose. Visa kita nelabai nusipelno dėmesio.
Tarp sekcijų - toks šliuzas
Už jo - vagonetės
Dar daugiau jų
Išsilaikymas - vidutiniškas
Į vieną iš atšakų kažkas sunešė visus autentiškus oro filtrus
Įėjimas į gynybinį bloką
Šįkart beveik nefotografavau kovinių blokų bei pabūklų liekanų. Iš dalies dėl to, kad užsiknisau (fortus šturmavome sekančią dieną po non-stop pralėkimo per Lenkiją bei Vokietiją, pamiegojus vos pora valandų), iš dalies - jų sočiai prisifotkinau praeitos kelionės metu. Iš esmės - čia nemačiau prasmės traukti fotoaparato, viskas yra praeitose dalyse.
Bokštelių iškėlimo mechanizmai - matyti
Kaip ir liftai iš tunelių sistemos į gynybinius blokus
Dažnai jie būna supuvę nuo drėgmės
Viename bloke buvo įrengtos 75mm haubicos
Prisimenate fortą "M"? Ten šios haubicos buvo praktiškai sveikos
Vieta įdomi tuo, kad per išpjautą ambrazūrą čia buvo galima išlipti į lauką
Išlipus pasitinka gilus priešpėstininkinis griovys
Žemyn - kokie trys metrai
Visa kita gynybiniuose blokuose bus matyta
Juose padariau vos vieną kitą nuotrauką
Dar viena nuotrauka, pakeliui atgal
Po pusdienio po žeme malonu pagaliau išlysti į šviesą
Ačiū už skaitymą!