Šiandien pakalbėsime apie vietą, kuria pasibaigė mūsų Kroatijos kelionė - apleistą oro bazę Željavoje, kuri iki šiol laikoma vienu didžiausių ir brangiausių karinių objektų ne tik Jugoslavijoje, bet ir visoje Europoje. Tokių bazių Jugoslavijoje buvo ne viena, bet mes apžvelgsime tik pačią didžiausią ir žinomiausią, kitas palikdami ateities straipsniams.
Idėja įkurti įtvirtintą oro bazę Jugoslavijoje gimė dar 1954-tais metais, Jugoslavijos karinių pajėgų vadams oficialiu vizitu aplankius vieną iš tokių bazių Švedijoje. Ta bazė (kurioje dabar įsikūręs muziejus) ir jos požeminės saugyklos paliko didelį įspūdį svečiams - lėktuvai požeminėje saugykloje galėjo likti saugūs, net į oro bazę krentant bomboms. Tuomet, kai turinčių požemines saugyklas lėktuvams šalių Europoje buvo vos viena kita, įtvirtintos saugyklos turėjimas buvo ne vien karinė būtinybė, bet ir klausimas dėl šalies prestižo. Dėl to, praėjus metams po kelionės į Švediją, 1955-tais, kariškių galvose gimė pirmosios Jugoslavijoje įtvirtintos oro bazės projektas.
Oro bazės, dar žinomos kaip KLEK arba Objektas 505, statybos prasidėjo netrukus, netoli Željavos miestelio, pasienyje tarp Kroatijos ir Bosnijos ir Hercegovinos. Objekto statybos vyko visiškai slaptai, prie pakilimo takų ir tunelių 3 pamainom dirbant daugiau nei 250 darbininkų. Uolienoje iškirsta požeminė oro bazės dalis galėjo talpinti ne tik štabą, sandėlius bei kabinetus žmonėms, bet ir net 80 lėktuvų. Visi jie buvo saugiai paslėpti po 45 metrų storio uolienų sluoksniu ne tik nuo aviacijos bombų, bet ir nuo 20-ties kilotonų atominės bombos sprogimo.
Žinia, įvykdyti tokį projektą savarankiškai tuometinė Jugoslavija buvo nepajėgi - tik iš JAV paimtas kreditas leido 1978-tais galutinai pabaigti bazės statybas. Iki 1992-tų metų, kol ji buvo susprogdinta ir palikta, Željavos oro bazė buvo laikoma viena galingiausių ir geriausiai apsaugotų oro bazių Europoje. Autonominė elektrinė, remonto skyrius lėktuvams, variklių testavimo stendas ir turimi raketų bei bombų sandėliai jai leido pilnai autonomiškai funkcionuoti 7 paras, o jei nenaudojant aviacijos - beveik mėnesį. Be techninių požeminės bazės dalių uolose buvo iškirsta erdvė vadavietei, dispečerinei, ryšių, fotožvalgybos skyriams, lakūnų mokomosioms klasėms bei gydytojo-stomatologo kabinetui. Kiekvieną iš įėjimų (o jų buvo 4) saugojo didžiulės, 100 tonų svorio, į šoną nuvažiuojančios plieninės hermetinės durys. Kuras įtvirtintą bazę pasiekdavo specialiu vamzdynu iš kuro saugyklų, įrengtų už 20-ties kilometrų.
Željava oro bazė, antžeminėje ir požeminėje dalyse, http://zeljava-lybi.com nuotr.
Tačiau, įkištos lėšos nuėjo perniek - Željavos oro bazė buvo palikta be mūšio 1992-ais, po incidento su numuštu JTO stebėtojų sraigtasparniu. Atsitraukdama Jugoslavijos kariuomenė susprogdino sprogmenis viduje bei užminavo visą likusią karinės bazės teritoriją. Dabar, vaikštant bazės išorinėje dalyje, svarbu nelipti ant žolės - neišminuotoje teritorijoje užsirauti ant minos yra daugiau nei realus pavojus.
Kaip matosi iš plano, bazė turėjo keturis įėjimus, apsaugotus nuo sprogimo dvejom šarvuotom durim. Pačios bazės viduje - 3.5 km tunelių, didžioji dalis iš jų - 8-15 metrų aukščio ir 20-ties metrų pločio, kad galėtų prasilenkti lėktuvai. Didžioji lėktuvų dalis - sovietų naikintuvai MiG-21, tačiau, vienu metu čia bazavosi ir MiG-21R žvalgybinių lėktuvų eskadrilė. Daugiausiai tarnybinių patalpų buvo įrengta bazės centre - kuro talpa, raketų ir bombų saugykla, bei liftas į kalno viršuje uoloje iškirstą dispečerinę.
Požeminės dalies schema
Oro bazė dabar
Atvažiuojant nuo Željava miestelio keliu, keliukas veda tiesiai ant pakilimo tako. Prieš čia važiuojant, būtina apie apsilankymą pranešti štai čia: 44.875386, 15.763170 - greta esančiame Kroatijos ir Bosnijos ir Hercegovinos pasienio punkte. Jokių sudėtingų procedurų nereikės - įspėdami pareigūnus užtruksite ne daugiau dešimties minučių. Tačiau, po to galėsite vaikščioti bazėje ramia galva, nebijodami užsirauti ant čia dažnai patruliuojančių pasieniečių bei policijos pareigūnų.
Atvažiuojant nuo miestelio - pakilimo takas
Visur tokios lentelės
Betonu klotas kelias veda link požeminės dalies
Vienas iš keturių įėjimų
Už jo - daugybė didelių tuščių erdvių, kuriose kadaise stovėjo lėktuvai. Iš principo, galima vaikščioti visur, nuo savęs rekomenduočiau aplankyti mažas patalpas su dyzelinių generatorių likučiais.
Pirmyn, į tunelį!
Pagriuvęs kontrolės postas, prie įėjimo
Didelė erdvė
Čia - kiek mažesnė
Pro čia išvažiuodavo lėktuvai
Lėktuvo formą atkartojanti hermetinių durų vieta
Prie antrojo išvažiavimo tokios durys - išsprogdintos
O čia - jos išverstos. Jų storis - beveik metras, jeigu ką
Generatorius, valdęs durų mechanizmą
Dar viena dyzelinių generatorių patalpa
Greta - kuro cisternos
Čia jos jau pradėtos pjauti
Visur voliojasi metalas
Dar vienas generatorius
Viename iš tunelių - paliktas metalo vagių automobilis
Ironiška, variklis pavogtas iš vagių
Už jo, netoli paskutinio išėjimo - sprogdintas tunelis, bandytas griauti Jugoslavijos kariuomenės, 1992-ais. Čia buvo detonuota 56 tonos (!!!) sprogmens.
Užversta vieta
Nuolaužos
Viena iš atšakų veda prie žvaigždės - specialios paskirties patalpų, žemėlapyje išsidėsčiusių žvaigždės - snaigės forma. Tarp jų buvo raketų nutaikymo galvučių saugykla, kriptografijos skyrius, parašiutų sandėlys, mokomosios klasės, operatyvinė salė bei skyrius, skirtas žvalgybinės fotografijos analizei.
Einant prie žvaigždės
Viena iš patalpų
Dar viena
Įgriuvusios lubos
Čia - buvusi žvalgybinė fotolaboratorija
Ant stalo - juostos ir panaši įranga
Juostelė
Kitokia
Daugiau juostų
Dyzelinis generatorius
Išlikusios hermetinės durys
Išėjimas iš "žvaigždės"
Išėjus iš požeminių tunelių ir jau važiuojant atgal, galima sustoti prie apleisto amerikiečių lėktuvo "Dakota". Dakota, o jei tiksliau – transportinis lėktuvas Douglas C-47 Skytrain "Dakota", gamintas nuo 1941-ųjų, buvo panaudotas ir Jugoslavijos konflikte, dėl prieinamos kainos ir neblogų techninių charakteristikų.
Apleistas Douglas C-47 Skytrain "Dakota"
Žiūrint nuo sparno
Lėktuvo kabina
Galima apeiti ratu
Vienas iš variklių
Propeleris
Iš viršaus
Jugoslavijos ženklas ant uodegos
Viduje - nieko įdomaus
Durys į kabiną
Kabina
Greičio reguliavimo svirtis
Kabina iš priekio
Ačiū už dėmesį!
Galbūt žinote šio konkretaus lėktuvo istoriją? 🙂