Kasmet artėjant didžiosioms šventėms susiduriu su problema - kur pabėgti nuo nesiliaujančio šurmulio, nuvalkiotų sveikinimų, teršalų facebook'e ir kito šlamšto, brukamo tiek gatvės reklamose, tiek per bendradarbių ar kitų draugų kalbas? Tačiau per šias Velykas man nusišypsojo sėkmė - Ž999 grupėje atsirado daugiau nekomformistų, mieliau pasivažinėsiančių po Estijos apleistas vietas, nei praleisiančių laiką masinėse beprotybėse. Sukūrus gerą planą prie mūsų taip pat panoro prisijungti ir Latvijos digeriai iš Explorers.lv, palaikę mums kompaniją keliose vietose, važiavę iš Rygos su savo ekipažu.
Estijos rytinė dalis, į kurią galiausiai pavyko nukeliauti, nuo seno pasižymėjo ne tik įspūdingu gamtovaizdžiu, bet ir savo naudingųjų išteklių gausa. Ten nesunku surasti įdomybių - anglies ir net urano kasyklos, skalūnų dujų gavyba - visa tai, ko Lietuvoje ar Latvijoje kol kas nepamatysi. Ir nors nemaža dalis iš šių, dabar jau atidirbusių objektų, yra iššluota, išblizginta ir paruošta lankytojams - nusipirkęs bilietą kiekvienas gali iš arti apžiūrėti šachtas, pasivažinėti juose įrengtais traukinukais - manęs muziejiniai dalykai niekada nežavėjo.
Kivioli skalūnų šachtą - vieną iš vietų, kurioje pavyko apsilankyti - nežinant kur ieškoti rasti būtų sudėtinga. Kas galėtų pagalvoti, kad per paprastą sugriautą pastatą galima nusileisti į didžiulį požeminį labirintą - įdomų ir pavojingą, įtraukiantį ir klaidinantį, kuriame laikas tirpste tirpsta - nepajauti, kaip po žeme praleidi keliolika valandų. Tik kelios smulkmenos duoda suprasti, kad čia gali būti kažkas įdomesnio - paminklinis akmuo, įamžinantis šachtos atidarymo ir uždarymo datas (1922 - 1987 metai), prie įvažiavimo, bei bareljefas ant sienos, antrame aukšte, atvaizduojantis romantizuotą sovietinio šachtininko realybę - drąsą ir pavojingą darbą, dėl kurio tuomet į pensiją šachtininkus išleisdavo vos 45 metų.
Patekimas į šachtą pareikalavo pastangų. Pagrindinė laiptinė, kuria kadaise žmonės leisdavosi į tunelius - dabar pilnai sugriauta. Prie šachtos atvažiavus vėlų vakarą, pradėjome ruošti virvių sistemą nusileidimui. Kadangi antrame aukšte, per kurį reikėjo leistis, nebuvo kur tvirtinti apsaugų, jas teko montuoti prie vienos iš trečio aukšto kolonų.
Bareljefas prie įėjimo
Sugriauta laiptinė, iš viršaus
Trečio aukšto atramos
Prasidėjo ilgas ir nuobodus procesas. Juo pasirūpino Pranskė ir kiti kartu keliavę aukštalipiai - dalis iš latvių, mus lydėjusių kelionėje, dalis - iš lietuviško ekipažo. Sistema buvo ruošiama itin kruopščiai. Norint apsaugoti virves nuo trūkimo, visi aštrūs kolonos kraštai buvo apvynioti skudurais, surastais greta. Pravertė vietoje surastas čiužinys.
Iškraunamos virvės
Ruošiama medžiaga virvių apsaugai
Danielius
Apsaugomas aštrus kolonos kampas
Galutinis saugos varijantas
Dvi virvės, karabinai, šalmai ir apraišai - lyg ir viskas baigta. Bet leistis į apačią dar trukdė viena laiptų dalis, aplipusi betono nuolaužomis, tebekabanti šachtos viduje, savimi uždengdama dalį nusileidimo. O kadangi besileidžiantys į ją turėjo remtis kojomis, tai visiems, belaukiantiems apačioje, teko slapstytis nuo didžiulės akmenų krušos, lekiančios žemyn nuo bet kokio lipančiojo judesio. Kolegos, koordinavę nusileidimą ir konsultuojantys naujokus, slėpėsi po laiptų nuolauža, stačiu kampu pasirėmusia į sieną.
Laiptų dalis, kabanti ant armatūros
Imantas ir Danielius, slepiasi praėjime link šachtos
Tačiau net nusileidus į apačią patekti prie šachtos tunelių nebuvo labai paprasta - pirmoji jos atkarpa buvo iki pilvo užpilta šaltu ir purvinu vandeniu. Ją pereiti be žvejo batų arba neperšlampamo anticheminio kostiumo, liaudyje vadinamo chimza, nebuvo jokios galimybės. Kadangi tokias spec. priemones turėjome vos keliese, keliauti gavome paeiliui - prireikė kelių reisų, kol visi besileidžiantys pasiekė sausą šachtos kraštą.
Pereini užpiltą vandeniu tunelį
Sausoje vietoje chimzą perduodi kitiems
Šachtos viduje - ištisi kilometrai nesibaigiančių tunelių, dešimtys išsišakojimų ir nusukimų, susiorientuoti - pakankamai sudėtinga. Tiesa, laikas jų nepasigailėjo - didelė dalis jų užversta, užmūryta ir kitaip izoliuota, galbūt todėl paklysti tampa kiek sunkiau. Čia anksčiau važinėjo traukinukas, vežiojantis darbuotojus ir įrankius į tolimus šachtų užkabarius.
Dalis praėjimų - užversti byrančiomis uolienomis
Traukinio grafikas, ant sienos
Informacinė lentelė traukinio mašinistams
Elektrinių traukinių depas
Depo viduje - tuščias koridorius, su dabar jau numontuotais bėgiais. Į šonus nuo koridoriaus - kelios smulkios ir tuščios patalpos.
Traukinių depas
Siluetas
Propano balionų, iš pažiūros tuščių, palikta ant kiekvieno žingsnio
Iš depo patalpos vedė dar vienas tunelis, su pabėgiais ir medinėmis atramomis. Tiesa, kiek tolėliau jis buvo aklinai užverstas.
Tunelis nuo depo
Grįžkime į depą
Šešėliai
Bevaikštant viduje visiškai pasimeti laike - tik senkantys prožektorių elementai primena, kad jau praėjo ne viena valanda. Po šachtas vaikščiojom keliom grupelėm - kas su lietuviais, kas su latviais.
Fotografas buvau ne vienas - Justina stengėsi neatsilikti
Prie vieno iš išsišakojimų padarėme grupinę nuotrauką
Kažkoks sandėlys. Sutrumpinimo nepavyko iššifruoti
Grandinė, kabanti nuo lubų
Kai kurie tuneliai niekuo nesiskyrė nuo klasikinių šachtinių tunelių, matomų filmuose - neaukšti, platūs, paremti medinėmis atramomis.
Šachtiniai tuneliai
Pilnas žmogaus ūgis
Medinės atramos, laikančios lubas
Kai kur jos jau baigia subyrėti
Kiti tuneliai - kažkuo labai priminė urvus
Dalis tunelių buvo platūs ir erdvūs, lengvai praeinami
Nuo viršaus nubyrėjusi uoliena
Išsišakojimas
Kita dalis - reikalaujanti lipimo ir šliaužimo
Kolegos šalmas
Tarptautinė šachtininkų komanda, prie įėjimo į depą
Ir dar viena kolektyvinė nuotrauka, prie subirusių atramų
Pavaikščiojus šachtoje kelias valandas atėjo laikas grįžti. Tai užtruko kiek ilgiau, nei tikėjomės - kilti į viršų buvo sunkiau nei leistis, o ir judanti laiptų nuolauža šios užduoties nepalengvino. Su paruošimu ir instruktažu pakelti vieną žmogų užtruko apie 20 minučių. Visi kiti, laukiantys savo eilės, būriavosi šachtos apačioje, besislėpdami nuo byrančių nuolaužų.
Žmonės laukia savo eilės šachtoje
Duodamas paskutinis instruktažas
Prasideda lipimo procesas
Justina ant laiptų
Pakilus į viršų buvo jau šviesu. Pasibaigė dar viena kelionės diena.
Išvados
Įspūdinga vieta, braidyti tamsiais ir purvinais tuneliais - vienas malonumas. Nuostabūs uolienų vaizdai ir lengvas adrenalinas - garantuoti, visiems labai rekomenduoju.
Dar 2008-2009 metais tie laiptai buvo. Šiame miestelyje praleisdavau kiekvieną vasarą (mamos gimtinė). Draugai pasakojo, kad ankščiau ten buvo geležinės durys, ir nusileidus laiptais, negalėdavai pro jas patekti. Žiūriu nuotraukas ir nematau nei vieno vagonėlio, net keista. Kiek pasakojo draugai, jų ten buvo ir ne vienas. Asmeniškai buvau nusileidęs tik laiptais iki apačios, tačiau, kadangi neturėjom tinkamos aprangos, ties ta vieta kelionė ir baigėsi. Šiaip, labai liūdna, pats miestelis nyksta akyse, namai apleidžiami, po to nugriaunami. Puikiai atsimenu, dar mano vaikystėj šis miestelis buvo pilnas šurmulio. Jis ir buvo pastatytas vien dėl šio fabriko. Čia inžiniere dirbo ir mano močiutė. Dabar miestelis kupinas alkoholikų ir narkomanų. Kai pasiklausai mamos, tetos,pasakojimų (čia užaugo), tikrai nesitiki, kad kalba eina apie tą patį miestelį.