Malonu vėl sugrįžti į trasą. Seniai laikas mesti nesibaigiančias keliones po dvarus, stogus bei kitas klasikinėmis tapusias vietas ir parodyti kažką unikalaus ir ypatingo. Kažką tokio specifiško, kaip mūsų apleistas Panerių geležinkelio tunelis - nieko panašaus visose Baltijos šalyse nėra. Šiandien pakalbėkime apie Rygos vizitinę kortelę - vietą, į kurią panašių daugiau niekur Baltijos šalyse nepamatysi - požeminę elektrinę, statytą dar tarpukariu prie Babelitis ežero (Bābelītis ezers), Rygos pakraštyje.
Istorija
Elektrinės istorija prasideda 1939 metais, kai virš Europos iškilus karo grėsmei ketvirtojo Latvijos prezidento Kārlis Ulmanis vyriausybė nutarė parodyti iniciatyvą ir pasiūlė pastatyti rezervinę elektrinę, sostinės pagrindinės, 20MW galingumo Kegumo jėgainės, pažeidimo ar sunaikinimo atveju. Pagal planą, naujoji 10MW galingumo elektrinė karo atveju turėjo 15 minučių bėgyje automatiškai pasileisti ir prisijungti prie pagrindinės Rygos elektros tiekimo sistemos, užtikrinant pagrindinės miesto infrastruktūros - tramvajaus linijų, ligoninių, poliklinikų ir valstybinių įstaigų aprūpinimą elektra.
Netrukus elektrinė buvo iškilmingai atidaryta. Atidarymo ceremonijoje dalyvavo pats prezidentas Kārlis Ulmanis ir jo vyriausybės atstovai - tokio tipo pilnai automatizuota elektrinė, ne tik Baltijos regione, bet ir visoje Europoje buvo pirmoji. Elektrinė iš karto buvo pakrikštyta lakonišku šaukiniu "K" (Kara - karinė).
Tolimesnė elektrinės istorija - miglota. Žinoma, kad nuo 1942 metų, vokiečių okupacijos laikotarpiu, elektrinė buvo sėkmingai eksploatuojama. 1944 metais, pasitraukdami iš Rygos, vokiečiai elektrinę susprogdino kartu su kitais Latvijos strateginiais objektais. Ir nors dideli pažeidimai iš karto sugriovė visas viltis dėl elektrinės atstatymo, sovietų valdžia elektrinės likučius netrukus perdavė Rygos aviacijos technikos mokyklai, kuri išlikusius degalų rezervuarus perdarė į mazuto saugyklas ir teritoriją eksploatavo iki pat 80-tųjų.
Struktūra
Babelitis elektrinės širdis - didžiulė 32 metrų ilgio, 12 metrų pločio ir 5 metrų aukščio generatorių salė, apsaugota nuo viršaus storomis gelžbetoninėmis pertvaromis ir gerai paslėpta nuo pašalinių akių, Babelitis kaimynystėje esančiame miškelyje. Šioje patalpoje stovėjo pagrindinis 10MW galingumo turbogeneratorius, turintis užtikrinti nepertraukiamą elektros energijos tiekimą Rygos miestui, akumuliatoriai, reikalingi šios sistemos paleidimui ir kiti pagalbiniai mechanizmai - vandens siurblinės, pagalbiniai dyzeliniai generatoriai. Ši salė 1.8 metrų aukščio ir 0,9 metro pločio tuneliais jungėsi su dviem didžiulėmis (10 metrų skersmens ir 6 metrų aukščio) požeminėmis kuro cisternomis, 3000kv. m. talpos kiekvienoje, skirtose kurui talpinti. Kadangi elektrinė buvo pilnai automatizuota ir autonomiška, personalo patalpų joje nebuvo numatyta. Vienintelė išimtis - operatoriaus kambariukas, skirtas elektrinės darbą stebinčiam darbuotojui.
Elektrinės schema, http://www.necton.lv schema
Elektrinė dabar
Prie elektrinės atvažiavome sutemus. Ir nors būtų daug gražiau padaryti nuotraukų su saulės spinduliais, krentančiais per įgriuvusį elektrinės skliautą - laiko mes nesirenkame. Įėjome per techninį tunelį, kuriuo galima išeiti prie kuro saugyklų. Kuro saugyklų gabaritai - įspūdingi, sunku nuotraukomis perteikti jų tikrus gabaritus.
Techninis tunelis
Išsišakojimas
Kuro cisterna
Šešėlių žaismas
Viena iš atšakų atveda prie generatorių salės
Generatorių salėje - įgriuvusios lubos
Kolega Mindaugas, ant nuolaužų
Nepažeista salės dalis
Čia buvo operatoriaus kambarys
Pro šone esančią įgriūvą galima išlipti į lauką
Generatorių salė iš viršaus
Žodžiu, viena iš Rygos must see vietų - tikrai verta dėmesio, verta 10 balų.
Labai įdomus reportažas.
Tik aprašyme pataisyk galingumus. mW - milivatas; MW - megavatas. (akis truputį bado)
Elektrinių galia aiškų matuojama megavatais (MW) (dažniausiai net gigavatais GW) 🙂 Gaunasi elektrinė silpnesnė nei telefono baterija 😀
Ačiū, pataisiau ;D