Panerių geležinkelio tunelis išlieka vienu žymiausių Vilniaus urbanistinių objektų. Iškastas Panerių miško kalvose, 427 metrų ilgio, 6,4 m. aukščio ir 8 metrų pločio tunelis traukia apleistų vietų mėgėjus ne tik iš Lietuvos, bet ir iš Latvijos, Baltarusijos ir kitų šalių, sukeliant pavojų tunelyje įsikūrusiems retiems šikšnosparniams. Tačiau susidomėjusių žmonių nesustabdysi.
Tunelio istorija nėra atsiejama nuo Rusijos imperijos "geležinkelizacijos" ir industrializacijos procesų. 1857 metų sausio 26-tą dieną Rusijos caras Aleksandras II pasirašė įsakymą dėl geležinkelio Sankt Peterburgas - Vilnius - Varšuva šakos tiesimo, su atšaka per Kauną, į Kaliningradą. Tai buvo didelio ir ambicingo (tiesa, neįvykusio) projekto dalis - nutiesiant 5 geležinkelio šakas, sujungti didžiausius šalies miestus, Baltijos ir Juodąją jūrą, į vieningą transporto tinklą. Šis tinklas būtų iš dalies išsprendęs prastų ir nuolat perkrautų kelių problemą bei ryškiai pagerinęs karinę ir prekybinę logistiką Rusijos imperijoje.
Sankt Peterburgas - Varšuva geležinkelio šaka buvo padalinta į tris dalis. Kiekvieną jų projektavo ir savarankiškai tiesė skirtingos statytojų komandos. Lietuvoje šis geležinkelis buvo pradėtas tiesti 1858 metais, pabaigtas 1862 m. Tuo laikotarpiu šalyje buvo iškasti Kauno ir Panerių tuneliai, pastatyti tiltai per Nemuną, Nerį, Vilnelę, Merkį ir sukurta kita svarbi geležinkelio infrastruktūra. Sakoma, kad projektuotojai, tunelių statyba norėjo įsiteikti Rusijos imperatoriui Aleksandrui II, sužavėtam ilgais Šveicarijos Alpėse iškastais geležinkelio tuneliais ir panorėjusiam kažką panašaus turėti namuose. Tokio masto statyba buvo unikali ne tik Lietuvoje, bet ir Rusijos imperijoje, todėl visi specialistai buvo pakviesti iš Prancūzijos ir Vokietijos. Panerių tunelio statyba prasidėjo 1859 metų sausio 1 d, šoninės tunelio sienos ir skliautai buvo pabaigti po trijų metų - 1861 metų rugsėjį. Paskutinę, simbolinę plytą, per tunelio atidarymo iškilmes, 1861 metų spalio 3 dieną, į sieną įmūrijo pats Rusijos imperatorius.
Traukinių eismas iš Sankt Peterburbo į Varšuvą buvo atidarytas 1862 metų kovo 15 dieną. Tiesa, judėjimas nebuvo labai intensyvus - tik dvi poros keleivinių traukinių ir pora krovininių traukinių per savaitę. Prie to iš dalies prisidėjo tai, kad traukinių greitis buvo nedidelis - tik 38 km/h, o kaina - sąlyginai nemaža. Už nuvažiuotą varstą (kiek daugiau nei kilometras) pirmos klasės vagone reikėjo mokėti 3 kapeikas, antros klasės – 2,25, o trečios – 1,25. Tuo metu, kai net gerų amatininkų atlyginimai tesudarė 10-20 rublių, važiavimas traukiniais buvo tik turtingiems prieinama prabanga.
Istorinės tunelio nuotraukos
Antrojo pasaulinio karo metais, Vilniuje šeimininkaujant vokiečiams, tunelio strateginė reikšmė buvo labai svarbi - kaip geležinkelio "vartai į vakarus". Vokiečių kariuomenė tunelio kalną apjuosė keliais apkasų žiedais, o frontui besitraukiant, planavo jį susprogdinti, kartu su jau susprogdintais Vilniaus tiltais, elektrine ir kita svarbia miesto infrastruktūra. Šiems planams sutrukdė Sovietų armijos operacija, kurios metu tunelyje jau stovėjęs sprogmenų prikrautas ešelonas buvo netikėtai užgrobtas. Nors traukiniai tuneliu važiavo ir po karo, ilgainiui plytų skliautai ėmė irti, tunelį eksploatuoti pasidarė nebesaugu. 1960 m., po beveik šimto metų eksploatacijos, tunelis buvo uždarytas, geležinkelio bėgiai - demontuoti. Nauji bėgiai buvo nutiesti aplenkiant kalvą. Dabar vieninteliai tunelio lankytojai - reti ir saugomi šikšnosparniai, kurių ten gyvena net šešios rūšys. Siekiant apsaugoti šiuos šikšnosparnius, 2005 m įėjimai į tunelį buvo užmūryti, prie įėjimų sustatyti apie įspėjantys informaciniai ženklai.
Dabar prieiti prie tunelio galima iš dviejų pusių - nuo Aukštųjų Panerių geležinkelio stoties ir nuo sunkiai surandamos ir privažiuojamos Zuikių gatvės, kur tunelis užverstas aklinai. Minėtas privažiavimas - sunkiai surandamas, keliai čia taip pat nėra labai geri, todėl prasmės čia eiti nelabai yra.
Tunelis nuo Zuikių gatvės pusės
Geriausias priėjimas - nuo Panerių
Žengiant į vidų
Už keliolikos metrų nuo įėjimo - pirmoji įgriuva. Priešais ją - 2005 metais sumūryta siena, su spygliuota viela, viršuje, skirta sulaikyti smalsuolius, keliančius pavojų žiemojančiai šikšnosparnių populiacijai.
Siena iš arčiau
Žvilgsnis atgal
Žiemą, nuo iš viršaus besisunkiančio ir lašančio vandens, tunelio grindys pasidengia įvairios formos ledo stalagmitais. Atrodo labai gražiai.
Tunelis žiemą
Ledo stalagmitai
Dar daugiau
Žiūrint iš arčiau - įdomios formos
Už sienos - pirmoji įgriuva
Stalagmitai, ant jos
Dar daugiau
Siena iš spygliuota viela
Įveikus smėlį, patenkame į tunelį. Daugiau kliūčių nėra, galima sėkmingai perkulniuoti per nuolaužas į kitą kalvos pusę, besigrožint tunelio gabaritais ir puikia plytine architektūra.
Įgriuva iš vidaus
Prasideda tunelis
Arba taip
Vietomis šonuose įrengti sutvirtinimai
Vietomis - voliojasi nuolaužų krūvos
Šviesa tunelio gale
Siluetas
Kitas tunelio išėjimas - taip pat užverstas, dvejose vietose. Nors pirmąją įgriuvą dar galima įveikti, antra jau užversta aklinai.
Artėjant prie įgriuvos
Matosi pirmoji įgriuva
Kolega, ant jos
Galima įšliaužti per tarpą
Atkarpa tarp įgriuvų atrodo taip
Požemių dievas
Laikas grįžti atgal
Laukia ilgas kelias
Kolega
Išėjimas
Dar viena nuotrauka su kolege, pabaigai
Žodžiu, viena geriausių Vilniaus vietų - apsilankyti tikrai verta. Iki kitų kartų!
Visa praejot? 😉
Taip, visą.
Įdomu, sakyčiau. O nėra jame jokių atsarginių nusukimų(tarkim avarinių išėjimų)?
as anksciau gyvenau pries kelis metus paneriuse tai buvau taip pat perejusi visa tuneli. istikruju biski kraupoka jame;]
kur tiksliau yra iėjimas ? aciu
Po tuneliu yra antras didziulis ilgas tunelis,su vezimeliais kuriais galima vaziuoti per begius,taciau ten nesaugu yra bombu,Is seneliu pasakojimo sklinda legendos,kad kai vokieciai ten buvo,jie ir padare ta tuneli ir kazka slepe.Anksciau labai senai ir sitam tunelyje buvo tie vezimeliai su begiais,bet viska isvage.I antra pozemini tuneli galima patekti per miske ant kalno esanti liuka,taciau reikia leistis labai gyliai su trosais,kaip ir burbiskese i aviacinio kuro saugykla,beje ten kur uzverstas tunelis toi saugykloi burbiskese tai jame yra kelias iki oro uosto.
Reikėtų tunelį restauruoti ir grąžinti jam jo tikrąją paskirtį, tai yra vėl nutiesti per jį bėgius, ir vėl paleisti važiuoti traukinius.. Savaime aišku, per tunelį neturėtu važinėti visi traukiniai, o tik specialus turistinis traukinys VILNIUS - KAUNAS, kuris važiuotu ir per veikiantį, nesenai restauruotą Kauno tunelį.. Manau tai turėtu būti senovinis medinių vagonų traukinys, būtinai traukiamas garvežių.. Taip.. Būtent garvežių!.. O kodėl gi Lietuvoje vėl neturėtų važinėti garvežiai.. Tiesa sakant, mačiau vienas jau važinėja siauruko bėgiais.. O garvežių Lietuvoj, paieškojus tikrai dar galima rasti.. Radviliškyje ir kitur jų yra ir daugiau ir manau juos kiek paremontavus, galėtų kuo puikiausiai važinėti.. Juolab kad Anglijos ir Vokietijos geležinkeliais vis dar tebepūškuoja ne vienas toks..Pats mačiau internete.. Beto ir garvežių eksploatavimas neturėtų būti brangus.. Prikrovei malkų ar anglių, pripylei vandens, užkūrei ir važiuoja.. Argi nebūtų įdomu senoviniu traukiniu, traukiamu garvežių pravažiuoti per abu Lietuvos tunelius?.. Manau tokia pramoga pritrauktu daugybę turistų.. O ir Lietuvos Geležinkeliai iš to nemažai uždirbtų.. Pats mielai važiuočiau tokiu traukiniu..
tik ne žadinkit šiksnosparniu ,nes juos pazadinus jie gali pavasario nesulaukti:(
Uz sienos yra didziule kruva smelio. Toks klausimas - kaip jus ja iveiket? Gal lindot per skyle toje smelio kruvoje?
dar cia imanoma patekti?
Mano žiniomis jau nebe.