Šiandien nusprendžiau pagaliau prisėsti ir aprašyti didelę UE kelionę į Bulgariją, į kurią važiavome prieš pora mėnesių, vos spėjus atšilti orams. Kelionė, nepaisant nuolatinio skubėjimo ir laiko trūkumo, gavosi labai įdomi. Tokių apleistų vietų nebuvau matęs niekada - nuostabaus grožio, subtilios romėniškos architektūros pirtys, pramoninėje zonoje palikti sovietų tankai ir be jokių abejonių - Buzludzhos monumentas, pati įspūdingiausia vieta.
O viskas prasidėjo taip - suradus pigius bilietus savaitei į Skopje, nusprendėme sau pasidaryti digg kelionę - išsinuomavus mašiną pasivažinėti po apleistas ir kitas įdomias vietas Balkanuose. Bulgariją pasirinkome ne iš karto - iš pradžių dėmesį patraukė Albanija, su požeminiais oro uostais, povandeninių laivų bazėmis ir kitais įspūdingais kariniais objektais, tačiau, pradėjus rinkti objektus kelionei, iškilo problema - dėl informacijos trūkumo nebuvo galima net iš tolo nuspėti kiek tos vietos realiai naudojamos ir kokia bus tų vietų apsauga. Internete medžiagos praktiškai nebuvo - nei atsiliepimų, nei nuotraukų, nei vietinių žmonių. Žodžiu, UE prasme, neišžvalgyta šalis, į kurią kada nors būtinai sugrįšiu.
O su Bulgarija buvo daug lengviau. Čia keletą vietų jau žinojau, visa kita teko sėsti prie žemėlapio ir ieškoti. Prie to daug padėjo kolega Plamen Stefanov iš projekto Abandoned in Bulgaria, skyręs mums keletą vakarų. Taip gimė preliminarus maršrutas, susidedantis iš keliolikos potencialių objektų - stogų, industrijos, šachtų bei kitokių įdomių vietų.
Kelionės maršrutas - virš 2500km.
Užbėgant už akių, iš sužymėtų objektų suspėjome apvažiuoti vos kokį ketvirtadalį - planuodamas maršrutą negalvojau, kad taip užstrigsime kalnuose, ant serpantinų. Visa kelionės pabaiga buvo vietų praleidimas viena po kitos - kaip rodė nuotraukos, labai gerų vietų, į kurias kažkada teks vėl važiuoti. Bet tam bus laiko nebent ateinantį sezoną.
Kelionė
Ir štai, Ryanair lėktuvas nutūpė Skopje. Iš oro uosto pasiėmę savo išsinuomotą digg automobilį - Fiat Punto 55 Kw (patį pigiausią variantą, kuriam net nereikėjo jokio užstato palikti) - pajudėjome link sienos. Automobilis, nepaisant savo egzotiškos išvaizdos, mažos bagažinės ir variklio, vos užvelkančio perkrautą mašiną į kalną, su savo užduotimi susitvarkė visai neblogai - net sukant kilometrus kalnų serpantinais kuro sąnaudos neviršijo 6L/100km, kas neblogai atsiliepė kelionės kainai. Bulgarija mus pasitiko gražiais lygumų peizažais, rytietiškos architektūros miesteliais ir serpantinais kalnuose.
Bulgarijos peizažas
Standartinis miestelis
O taip atrodo Bulgarijos kalnai
Čia - mūsų pirmoji nakvynė - viename iš daugybės apleistų pastatų
Apleista pastotė, greta
Sofija
Keliaudami po Bulgariją į Sofiją užsukome du kartus - keliaudami pirmyn, kitą dieną po Bulgarijos - Makedonijos sienos kirtimo ir grįždami atgal, apsukus aplink Bulgariją didžiulį ratą. Bulgarijos sostinė paliko galimybių miesto įspūdį - daugybė industrijos, nesunkiai sukalbami sargai, daugybė aukštų vietų. Deja, norint ją apžiūrėti išsamiai, reikėtų čia praleisti bent savaitę, o mes čia turėjome vos keliolika valandų, per kurias dar turėjome nusipirkti dujų primusui. Per tas keliolika valandų pabandėme apžiūrėti viską, ką buvom užsižymėję - gamyklas, stogą, su neblogu vaizdu, prie geležinkelio paliktus apleistus traukinius, taip pat, nuostabias romėniškas pirtis. Bendrai, diena išėjo įtempta ir turininga.
Čia - apleistų rūmų fasadas
Kolonos
Koridorius, pastato viduje
Čia - dekoruoti laiptai, vedantys į patapą su kupolu
Kupolas
Literatūra
Pavaikščiojus palėpėje suradome, kaip užsilipti į bokštelį - aukštai iškilusį virš pastato, su neblogu vaizdu. Galiausiai, teko pasirinkti sudėtingą būdą, lipant per palėpės balkius ir per čerpes, klibančias po kojomis - nejauki ir truputį ekstremali vieta.
Lipimas į bokštelį
Kolega Marko, viršuje
Bokštelyje
Sugriuvęs stogas
Žaliuojanti Sofija
Paliekant rūmus
O čia - apleistų namų kompleksas, su geru vaizdu į miestą
Nuo jų atsiveria puikus vaizdas į Sofijos geležinkelį
Gretimas pastatas - taip pat apleistas
Kolega
Daugiabučiai ir kalnai, tolumoje
Užsilipę ant stogo pamatėme daugybę apleistų traukinių ir nusprendėme juos aplankyti. Nelaukdami kol pasibaigs darbo pabaiga apėjome iš šono dirbančius su kombinezonais darbininkus ir perlipome per tvorą.
Kraštinis traukinys atrodo taip
Įšokus į vidų
Prasideda kupė
Sėdynės
Tualetas
Perėjimas į sekantį miegamąjį vagoną
Iš pradžių tarp traukinių landžiojome atsargiai, slapstydamiesi nuo aplinkui vaikštinėjančio personalo. Po to kai darbininkai mane bent kelis kartus pastebėjo, nusprendėme eiti įžūliai ir nesislapstydami, kad kuo greičiau viską apžiūrėti.
Landžiojant tarp traukinių
Vaizdas iš galo
Viduje - išdaužyti koridoriai
Vietomis - jau atsirado graffiti
Vietomis - viskas švaru
Išėjimas iš vagono
Praėjus pusvalandžiui po pirmo kontakto su darbininkais pasirodė apsauginis ir mus išprašė lauk. Nei rusiškai, nei angliškai jis nekalbėjo, dokumentų - netikrino, tik išlydėjo mus prie vartų ir rankomis parodė kryptį link miesto centro.
Pirtys, tankai ir Buzludzhos monumentas
Palikus Sofiją ir aplankius pora nerealaus grožio pirčių važiavome į šiaurę, link apleistų tankų kapinyno. Prisižiūrėję bulgariško pofigizmo į teritoriją įvažiavome įžūliai, nekreipdami dėmesio į prie įvažiavimo budintį apsauginį. Aplinkui zuję darbininkai į mus nekreipė jokio dėmesio, o apsauginis pasirodė tik tuomet, kai kolegos, iki soties pasivaikščioję tarp tankų, sulipo į vieną iš haubicų ir pradėjo sukinėti bokštą kairėn - dešinėn. Išklausę laužyta kalba, kad laipioti ant tankų nevalia, ramiai išvažiavome iš teritorijos, vėl be didesnių problemų.
Bulgarijos urvai, kasyklos
Bulgarijos reljefas - labai kontrastingas. Dalis jos regionų - lygumos, labai panašios į Lietuvą, dalis - kanjonai ir kalnai. Didžiausias kalnų masyvas eina per Bulgarijos centrą, dėl ko, norint pervažiuoti šalį iš šiaurės į pietus reikia pora valandų sukti serpantinus siaurais kalnų keliais. Judėjome kalnų keliais ir mes, artėdami prie sužymėtų urvų ir šachtų.
Čia - nusileidimas į urvą
Laipteliai leidžiasi žemyn
Šis urvas - tokia pusiau turistinė vieta
Tik ji nuo to nepasidaro mažiau įspūdinga
Viduje - didžiulės erdvės
Pabandžiau su turimais prožektoriais ją nufotografuoti
Ar gavosi - spręsti jums
Kolega
Prisėdus pailsėti
Grįžtant atgal
Paskutinis žvilgsnis į urvą
Kalkių deginimo krosnis, šalia
Kaminas įdomiai susprogo iš vidaus
O čia - ola, kurioje seniau dėl tinkamos temperatūros ir drėgmės buvo saugomas Bulgarijos kariuomenės arsenalas. Dėl tų pačių sąlygų dabar čia yra įsikūrusi viena didžiausių Bulgarijos šikšnosparnių kolonijų, kiekvieną atvykėlį pasitinkanti plasnodama sparnais.
Įėjimas - nuo kanjono pusės
Kolega, ant išsikišusio akmens
Labai nerealiai atrodo
Vaikščiojome takeliu palei skardį
Juo galima nusileisti prie upės
Kolega, apačioje
Dar vienas žvilgsnis į skardį
Galiausiai, priėjome pagrindinį įėjimą į saugyklą
Iš arčiau jis atrodo taip
Užlipus į viršų pasitinka buvęs apsaugos postas
O čia - saugyklos viduje
Pradėjau fotografuoti ir žaisti su šviesa
Dalis patalpų - didelės, kelių metrų aukščio
Dar viena
Didžiulis krovininis liftas - galite įsivaizduoti gabaritus
Paprasta amunicijos patalpa
Dalis praėjimų - žmogaus ūgio
Dalyje reikia eiti susilenkus
Arba taip
Paskutinis žvilgsnis į kanjoną, išėjus
Čia - visiems žinomas monumentas Buzludzha, esantis pačiame Bulgarijos centre. Jį esu išsamiai aprašęs atskirame straipsnyje čia, todėl plačiau nesiplėsiu. Paminėsiu tik tiek, kad prie jo privažiavome naktį, nelabai saugiu kalnų keliu, apvažinėjant akmenis, nubirusius ant kelio. Mes su kolega Marko užnakvojome prie laužo, kolegos - automobilyje.
Privažiavus prie Buzludzha
Bendra nuotrauka, prie įėjimo
O čia - mūsų automobilis prie tokio kalnakasių miestelio
Kadangi privažiavome nuo viršaus, prie jo gavome leistis šlaitu
Buvęs kalnakasių namelis atsiveria pilname gražume
Įdomiai atrodo iškirsta uoliena
Čia - krovininis liftas į šachtą
Nuo jo prasidėjo tuneliai
Deja, toliau praėjimas buvo užverstas
Uoliena
Nuvažiavus į buvusį socializmo rojų negalėjome praleisti pompastiškų monumentų, kurių čia buvo daug. Vienas iš jų - sovietinio kareivio monumentas Varnoje, nuo kurio atsiveria puikus vaizdas į apylinkes. Dabar jis pavertas geriančių paauglių susibūrimo vieta.
Monumentas Varnoje
Gerianti publika gali mėgautis štai tokiais vaizdais
Į jūrą
Į miestą
O čia - monumentas Stara Zagora - ant kalvos, su nuostabiu vaizdu
Šunys sako "fcuk the system"
Plytelės
Vaizdas nuo viršaus
Čia - lėktuvas, buvusiame oro uoste
O čia - vietoje sugalvotas nakvynės būdas, iš paprasto tento pasidarant palapinę
Į Makedoniją grįžome per Sofiją, kur, pasivaikščiojus po miestą, užnakvojome tuose pačiuose apleistuose daugiaaukščiuose netoli nuo stoties. Nakvynė su geru vaizdu šiek tiek priminė nakvynę Rygoje, statomuose dangoraižiuose Z-Towers.
Naktinis vaizdas į Sofiją
Matosi troleibusų parkas
Naktinės gatvės
Grįžimas į Skopje ir Vilnių praėjo be didelių nuotykių - užkasėme lobį, du kart pabendravome su Makedonijos oro uosto apsauga. Pareigūnai vis nenorėjo tikėti, kad purvini bernai su kamufliažais ir didelėmis kuprinėmis buvo ne pabėgėliai, o keliautojai.
Pabaiga ir pastabos
Suvedus galus ir susumavus visas išlaidas gavosi visai neblogas rezultatas - po €180 kiekvienam (su bilietais, automobilio nuoma, maistu ir degalais). Čia būtų galima sutaupyti kur kas daug daugiau, jei ekipažas būtų susirinkęs kaip planuota - visi penki žmonės, vietoje trijų.
Pabaigiant, kelios pastabos visiems, norintiems kelionę pakartoti. Pirmiausiai, grynieji Bulgarijoje valdo visur - tik didelėje parduotuvėje gali susimokėti kortele. Maistas čia nebrangus, vynas - taipogi, ypač rekomenduoju paragauti vietinio raudono sauso vyno. Kainos kavinėse, net Sofijos centre, tikrai nesikandžioja - pavalgyti galima už 6-7 eurus. Pataupius, galima buvo susiskuti daug pigiau, bet aš niekada nebuvau didelis mėgėjas taupyti.
Antra - nepaisant stereotipų, rusiškai čia beveik niekas nešneka. Gal mes kelionėje sutikome ne tuos žmones ar buvome ne tuose regionuose, bet man neteko matyti nei vieno rusiškai kalbančio žmogaus. Taip, kalbos yra šiek tiek panašios, bet ne tiek, kad jus kas nors suprastų. Išimtimi galėtų būti nebent turistiniai miesteliai.
Trečia - vairavimo kultūra keliose yra, ghmz, savotiška. Važiuojant kalnų serpantinais, rodos, maksimaliu saugiu greičiu, visada ant posūkio aplenks koks išprotėjęs dalbajobas. Po poros dienų važinėjimo ir pats pasidarai kaip vietinis - neberodai posūkių ir pradedi visur įžūliai brautis. O duobės atokiuose kaimo keliuose kelia iššūkį stereotipams apie Kauną .
O kur LIKE mygtukas ? paspausciau 😀 Labai idomus straipsnis! - su visa informacija saunuolis autoriau, tik va kieno tie apleisti rumai?
https://m.youtube.com/watch?v=eztLHcuCtpc&fea...
Isivaizduoju, kad dar atvyksit i Bulgarija 🙂 As kaip suprantu jus Sofijoj nakvojot sitame daugiaaukstyje. As gyvenu Sofijoj ir mano pazistami dare sita video, o atvykus policija nieko nedare.
Oho, kiek nuotykių! Kokie jūs drąsūs, kad visur keliaujate patys ir viską susiorganizuojat - šaunuoliai! Mes planuojame kelionę su tėvais, bet nesiryžtame imti viso organizavimo į savo rankas, nes patirties nelabai turime. Bet kaip norėtųsi, paskaičius jūsų įspūdžius. Tėvai nusprendė, kad nori aplankyti Varną, tad šiuo metu svarstome pirkti vieną iš šių kelialapių per agentūrą: https://www.novaturas.lt/paieska/poilsines-kelion... .Kaip vertinate šiuos kelialapius? Ar visgi būtų pigiau viską organizuoti ir užsisakyti patiems? Prašau, pasidalinkit patarimais! 🙂
Na, aš viską organizuoju savarankiškai. Neteko naudotis tomis agentūromis.