Virtualiai keliaudami po vakarų Europos šalis, jau spėjome susipažinti su jų apleistais rūmais, technika bei gamyklomis. Tačiau, viena dalis dar liko nepaliesta - požeminiai tuneliai, kurių pilna po visais didžiaisiais miestais. Praha, Paryžius, Briuselis, Berlynas bei kiti miestai, turi šimtus kilometrų metropoliteno, kolektorių bei komunikacinių tunelių. Ir jeigu mūsų didžiausioje sistemoje - senamiesčio kolektoriuje - tuneliai nedideli, čia galima išvysti tokias erdves, kurių net ir skubėdamas neišvaikščiosi per kelias valandas.
Šiandien apžvelgsime keletą tokių vietų, lankytų Belgijos kelionės metu - tarp jų ir drenažo sistemas Antverpene bei Briuselyje. Kiekviena iš šių sistemų tokio dydžio ir apimties, kad jų pavieniui neapeisi net per pusdienį. Įspėsiu visus, norinčius jas patiems aplankyti - po padažnėjusių išpuolių Belgijoje labai suaktyvėjo policija. Dėl to, mes abi vietas šturmavome viduryje nakties, kad būtų kuo mažiau šansų užsirauti ant praeivių arba pareigūnų.
|
Antverpeno kanalizacija
Pradėsime nuo Antverpeno kanalizacijos, aplankytos pirmos dienos vakare. Prie jos privažiavome viduryje nakties, jau pusiau miegantys ir nusivarę kaip šunys. Pagal orų prognozes, tai buvo vienintelė savaitės diena be lietaus, dėl ko, didelio pasirinkimo neturėjome - reikėjo arba į ją lįsti, arba iš viso praleisti. Tačiau, fakin prognozės iškrėtė piktą pokštą - visos savaitės bėgyje lijo tik vienos dienos ryte, o ir tai buvo ne liūtis o toks krapnojimas.
Štai taip atrodo kanalizacija
Aukšti skliautai
Čia jums ne mūsų kolektoriukai
Iš tiesų, čia kažkada būta forto
Sutvirtinta dalis
Viena iš atraminių kolonų
Dabar, į vieną šios sistemos dalį galima patekti oficialiai - nusiperkant bilietą, kaip į muziejų. Turistai vaikšto išvalyta dalimi, o vieną užpiltą vandeniu dalį perplaukia su valtimis.
O mes ėjome nelegaliai, su chimzom
Kolega, užpiltoje vandeniu dalyje
Virš mūsų galvų - nuostabūs skliautai
Laivas, kuriuo plukdomi turistai
Praėjimas toliau
Neturistinėje dalyje - tunelių labai daug
Jų pilna visokių - didelių, mažų, plonų, su išsišakojimais
Tunelių šonuose - nuotekų vamzdžiai
Posūkis
Vienas iš išsišakojimų
Voratinkliai viršuje ir siluetas
Briuselio kanalizacija
O čia - panaši sistema Briuselyje, po pačiu centru. Ji sudaryta iš kelių paraleliai einančių, keliose vietose tarpusavyje sujungtų tunelių. Dalis šių tunelių naudojama kanalizacijai, o dalyje kadaise tekėjo požeminė upė Sena (ne ta kur Paryžiuje, o kita, Senne), kurios atkarpos dabar panaudotos veikiančiam metropolitenui.
Sistema prasideda štai taip
Čia - aukštis gal 3, plotis - 5 metrai
Nenorint išsitepti vaikštoma centre esančiu borteliu
Čia netgi galima įsijungti šviesą
Vėliau sistema keičiasi - įsivaizduokite, du paraleliai einantys dideli tuneliai, tarp jų - du maži ir dar du, šįkart jau didžiuliai. Didžiuliai tuneliai - iš senų plytų, vietomis padengti tinku, tarpusavyje sujungti praėjimais kas keliolika metrų. Šiais tuneliais, pastatytais XIX a. pabaigoje, buvo kanalizuota upė Sena (Senne), prie kurios Briuselis kažkada buvo įsikūręs.
Štai taip atrodė statyba 1867-tais, http://www.coordinatiezenne.be nuotr.
Dabar tie tuneliai - pilnai pereinami
Šiuos didelius tunelius iš abiejų pusių supa maži
Jų viduryje - dviejų metrų gylio kanalas
Jų valymo mašinos - stovi čia pat
Dar viena
Ji važinėja sukant šią rankeną
Dažniausiai, šoniniai tuneliai atrodo taip
Į juos iš Senos veda tokios durelės
Žiūrint iš viršaus
Durelės
Štai tokie tuneliai
Variacija
Čia būtų galima pasivaikščioti ir daugiau, deja, befotkinant galutinai nusėdo visi prožektoriai. Į viršų išlipimo ieškojau pasišviečiant telefonu, o į paviršių išlipome tokie murzini, kad teko praustis baloje ir fontane.
Laivybos tuneliai
Sekanti vieta - 1050 metrų ilgio tunelis, pastatytas 1885-tais, kompensuoti reljefo nelygumus, skirtas laivų iki 1350 tonų laivybai. Vienoje 8 metrų skersmens tunelio pusėje buvo įrengtas praėjimas, kuriuo įplaukusius į kanalą laivus traukdavo arkliai. Dabar šis požeminis įrengimas - uždarytas nuo pašalinių žmonių metaliniais vartais.
Tunelio vartai atrodo taip
Laivai atplaukdavo iš čia
Vėliau jiems reikėjo po žeme įveikti daugiau nei kilometrą
Vienoje tunelio pusėje - praėjimas su turėklu, arkliams
Kolega tilteliu perėjo į kitą kanalo pusę
Tunelio pabaigoje kanalas išsausėja
Kolega, prieš pasišalinant
Greto šio tunelio - dar vienas, mažesnis tunelis, krovinių plukdymui
Geležinkelio tunelis
O čia - geležinkelio tunelis - panašūs į Panerių. Tik tiek kas šis didesnis nei mūsiškis ir kur kas ilgesnis - apie poros kilometrų ilgio. Čia galėjome neblogai pažaisti su šviesa.
Įėjimas į tunelį atrodo taip
Kolegos ir šviesa tunelio gale
Su raudona šviesa, pažaidimui
Metro ir jo statybos Antverpene
Belgijoje yra dar viena įdomi požeminė vieta - metro statybos Antverpene, kurias bandėme šturmuoti su kolegomis iš Ukrainos. Viskas vyko nelabai sėkmingai - kelią pastodavo užrakintos durys, užbetonuoti įėjimai, aukštos tvoros miesto centre. Prie metro prieiti pavyko tik sekančią dieną, po ilgų nesėkmių ir traumų, per šachtą, atvedusią tiesiai prie linijos.
Metro linija atrodo taip
Su kolegom, prie lekiančių tuneliu traukinių
Šachta, per kurią įlipome
O čia - metro statybos pačiame Antverpeno centre
Jose - palikta technika
Arba taip
Statoma metro stotis, pabaigai
Ghost bus tunnel
Po poros metų, trečiojo vizito į Belgiją metu, pagaliau pavyko paimti kultinę Belgijos UE vietą - autobusų tunelį, kuriame saugoma dešimtys apleistų autobusų, senovinių tramvajų bei panašios technikos. Ir nors ta technika yra stipriai nukentėjusi nuo vandalų, vieta palieka įspūdį savo nepakartojama atmosfera, šiek tiek primenančia apleistą autobusų parką Kijeve.
Viskas atrodo taip
Arba - taip
Autobusai - labai išdaužyti
Visi stiklai iškalti, išrašinėti
Betoninės atramos
Pasivaikščiojus galima rasti ir senesnės technikos
Pavyzdžiui, senas tramvajus
Iš šono
Senovinio vagono viduje
Toks garažas
Tunelis su traukiniais
Kalbant apie požemines Belgijos vietas negalima nepaminėti ir šio traukinių tunelio. Jame palikta keletas senovinių ir ne tik traukinių. Net keista, kaip tokia vieta gali išlikti ilgai nesaugoma - pas mus tai būtų ištampyta po mėnesio.
Traukinių tunelis atrodo taip
Taip - senas geležinkelio tunelis, pilnas traukinių
Viduje - nepaliesta technika
Mašinisto vieta
Prie lokomotyvų - vagonai
Jų vidus atrodo taip
Arba - taip
Kolega, prieš pasišalinant
Šachta ant sienos su Nyderlandais
Pabaigai - gerai digeriams žinoma šachta pasienyje su Nyderlandais, kurioje praleidome paskutinę dieną su draugais iš Belgijos bei Paryžiaus. Kol chebra sėdėjo ir vakarojo, traukdami dūmelį, aš pasivaikščiojau po tunelius ir padariau kelias nuotraukas.
Šachta
Visur - tokios kolonos
Kiek čia metrų aukštis, virš 10-ties?
Kai kur viskas primena Mines of Moria
Kolega
Arba taip
Autoportretas, pabaigai
Visiems gero savaitgalio!